Je hebt vast al eens gehoord van Vehicle-to-Everything (V2X), maar wat houdt het eigenlijk in en welke verschillende vormen bestaan er? V2X is een overkoepelende term voor technologieën waarbij een elektrische auto via de laadkabel elektriciteit teruglevert aan het elektriciteitsnet, een woning, een gebouw of een ander apparaat. Binnen deze categorie vallen de technologieën V2G, V2V en V2L, die allemaal verband houden met het opladen van elektrische voertuigen. In dit artikel geven we graag meer uitleg over deze begrippen.
Vehicle-to-Grid (V2G) is een elektrisch netwerk dat energieproducenten, consumenten en netcomponenten, zoals transformatoren, met elkaar verbindt door middel van informatie- en communicatietechnologie. Dankzij de slimme netwerktechnologie kan de elektrische auto niet alleen energie van het elektriciteitsnet afnemen, maar ook energie uit de autobatterij terugleveren. De auto fungeert dus automatisch als een externe batterij, wat met de toenemende adoptie van zonnepanelen, windmolens, elektrische auto's en warmtepompen een cruciale rol kan spelen in het toekomstige energiesysteem.
Voertuig-naar-voertuig (V2V) maakt het mogelijk voor elektrische auto's om efficiënt en snel energie uit te wisselen zonder afhankelijk te zijn van laadstations. Een elektrisch voertuig kan elektriciteit leveren aan andere voertuigen, vooral in noodsituaties. Zodra de acculading van het eigen voertuig het minimum van 20% bereikt, wordt de V2V-functionaliteit automatisch uitgeschakeld.
Vehicle-to-Load (V2L) werkt in wezen op dezelfde manier als V2G, maar gaat een stap verder. Bij V2L wordt de opgeslagen energie niet ingezet voor het stabiliseren van het energienet, maar dient als een soort powerbank voor het opladen en voeden van diverse elektrische apparaten, zoals elektrische fietsen, scooters, koelboxen en laptops. Voertuigen met V2L-technologie hebben speciale poorten, vaak geplaatst onder de achterbank of aan de buitenkant van het voertuig. Door simpelweg de laadkabel aan te sluiten, fungeert de auto als oplader voor het externe apparaat.
Momenteel wordt V2X en de bijbehorende technologieën nog niet breed toegepast. Hiervoor is namelijk een speciale laadinfrastructuur nodig, moet je elektrische voertuig deze functionaliteit ondersteunen, en het elektriciteitsnet moet er geschikt voor zijn. De Kia EV6 is een voorbeeld van een auto die zowel V2V als V2L ondersteunt. Hoewel het begin van deze technologie is ingezet, zal het nog even duren voordat het op grote schaal toepasbaar is.
Koma-Solar
Lelielaan 18
2870 Breendonk
BE0544.522.366